Frimme Hersh tekee sopimuksen Jumalan kanssa. Mutta miten
tämä tsaarin Venäjällä kiveen hakattu sopimus selviää New Yorkin
vuokrakasarmeissa? Siirtolaiset asuvat karuja alueita, joissa rahaa tai
mahdollisuuksia ei liiemmin ole. Nimitarina häälyy taustalla, mutta Hershin
lisäksi moni muukin asukas pääsee kerrottavaksi. On pettämistä, rahaongelmia,
väkivaltaa ja rakastumistakin. Kaikki on kuitenkin väliaikaista, eikä Jumalan
kanssa voi pitäviä sopimuksia tehdä.
Henkilöt eivät herätä järin suurta sympatiaa, mutta
ymmärrystä kyllä. He elävät karussa ja kivisessä maailmassa, jossa muita on
huijattava pärjätäkseen. Jotakin eeppistä on kuitenkin siinä, miten tuo tarina
jumalallisesta sopimuksesta nivotaan näihin pienten ihmisten pieniin
kertomuksiin. Piirtäjän katse on keskittynyt ja ruuduissa on dramatiikkaa. Tämä
voisi toimia näytelmänä.
Tässä varhaisessa sarjakuvaromaanissa (kurjan kömpelö termi
muuten, graphic novel on paljon
mielekkäämpi) tekstiä on vielä aika tavalla ja kuvat suurelta osin
yksinkertaisia. Kaupunki on näkyvillä vain yhden vuokrakasarmin tai kaukana
siintävän pilvenpiirtäjän verran. Toisaalta kuvien ja tarinan yhteispeli avaa
ruutujaan syvemmän näkymän siirtolaisten asemaan ja vaikeuksiin suuressa
kaupungissa.
2005 kuollut Eisner on sarjakuvan tärkeitä hahmoja. Hän on erityisen
tunnettu rikollisia jahtaavasta hahmostaan Spirit.
Eisner oli kuitenkin myös pidemmän sarjakuvan pioneeri. Tämä teos onkin yksi
ensimmäisistä pitkistä sarjakuvaromaaneista. Se ilmestyi alun perin 1978.
Will
Eisner: A contract with God and other tenement stories (DC Comics, 2000)
Sinulle on leikkimielinen haaste blogissani: http://mummomatkalla.blogspot.fi/2016/06/unpopular-bookish-opinions-haaste.html
VastaaPoistaHuiii! Kiitos kovasti haasteesta, tässä sitä todella onkin :) Koetanpa tällä viikolla riipustella jonkinlaisia vastauksia kasaan.
Poista