Tarina alkaa epämääräisellä uhan tunnulla. Pieni tyttö saa
aikaan mahdottomuuksia ja joku tuijottaa sisään metsän rajasta. On paettava. Roni
yrittää pitää tyttärensä turvassa joltakin tuntemattomalta. Seuraavaksi palataan
ajassa taaksepäin, aikaan jolloin Roni oli teini ja hänen äitinsä rakastaja
katosi. Aikahyppäyksin kerrotaan peräti viidestä sukupolvesta ja useammasta
suvusta, kunnes lopulta päästään alkuun. Kierrokset lisääntyvät jokaisella
hyppäyksellä ja juonikuvio kiemuroituu. Lopulta pitää jo aktiivisesti miettiä
mitä sukua Aila olikaan Johannekselle.
Kerronta vetää ja tunnelma on tässä erityisen toimiva. Lähes
kaikki henkilöt tulevat lähelle luonteenpiirteineen ja heikkouksineen. Myös
kauhuelementit ovat toimivia. Oksat muodostavat pelottavia varjoja öisessä
metsässä ja vintin ikkunassa näkyy hahmoja. Samalla kuolema on jatkuvasti läsnä
– ja menneisyys, josta lopulta löytyy myös selitys monelle tapahtumalle.
Kokonaisuutena teos tuntuu kuitenkin hieman keskeneräiseltä.
Kauhuelementtejä viljelevältä tarinalta ei ehkä voi odottaakaan loogista
kokonaisuutta, mutta lopulta tuntui, etteivät ensimmäinen ja viimeinen osio
aivan kohdanneet. Miksi Silja osasi piirtää soivan pianon ja mitä talven
hallava hevonen yritti ryskiessään Ronin takapihalla? Tai sitten tällä
lukijalla oli liian kiire ja tarinaan olisi syytä perehtyä uudemman kerran.
Esikoisteos on kuitenkin lukemisen arvoinen ja paikoin sen verran jännittävä,
että se tuli luettua päivänvalossa.
Tuomo Jäntti: Talven hallava hevonen (Gummerus, 2015)
Tunnelmaltaan tosiaankin erityisen toimiva ja henkilöt ovat hyvin luontevia. Mietin ihan samaa, että silti kokonaisuus jäi epävarmaksi ja minustakin tuntui etten tainnut ymmärtää ihan kaikkea. Mutta pidin kyllä! :)
VastaaPoista