Lumen maa vie japanilaisiin
vuoristomaisemiin. Nobel-voittajan teoksessa Shimamura matkaa kaupungista pieneen
kylpyläkaupunkiin tapaamaan uudelleen Komakoa. Vuoristoon lähdetään nauttimaan
syksyn väriloistosta ja korkeista hangista. Asetelmaa selitetään myös suomentajan
selitysosassa teoksen lopussa. Kuumilla lähteillä kävivät kylpemässä vain miehet
ja heille seuraa pitivät geishat. Komako kulkee juhlista toisiin, mutta palaa
aina hotelliin tapaamaan Shimamuraa.
Shimamura on kaikkea hieman ulkopuolelta tarkasteleva
joutilas nautiskelija. Komako taas kokee elämää vimmaisesti ja suurin tuntein.
Kolmanneksi tärkeäksi hahmoksi nousee Yoko, joka kiinnostaa Shimamuraa
vakavuutensa, kauniin äänensä ja lävistävän katseensa vuoksi. Hän ei kuitenkaan
uhkaa Shimamuran tunteita Komakoa kohtaa. Komakon voi jättää taakseen kun taas
halajaa palata kaupunkiin perheen luokse.
Tuntuu, että tältä lukijalta menee paljon ohi, kun
paikalliset ja historialliset käyttäytymissäännöt eivät ole tuttuja.
Vaatetuksen eri osat ja niiden värit tuntuvat merkityksellisiltä, mutta niiden
merkitystä ei kykene kuin aavistelemaan. Kuitenkin henkilöt ovat
tunnistettavissa, heidän tunteensa merkityksellisiä.
Lumen maa on kuva
rakkaustarinasta. Rakkaustarina piirtyy lukijan eteen niukin sanoin, elämän
herkkä monimutkaisuus asettuu näytille lakkakalusteiden ja paperiseinien
keskelle. Kuvan kauneus ei tule suurista tunteista tai muodon puhtaudesta. Se
syntyy siitä yksityiskohtaisesta kokemisesta, jolla henkilöt suhtautuvat
tapahtumiin ja ympäristöön. Lumen maassa lukijakin pysähtyy kokemaan hetken
kauneuden setripuiden noustessa hangesta ”taivasta kohti kukin selvästi omana
itsenään.”
Yasunari Kawabata:
Lumen maa (Tammi, 2012)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti