Leda kertoo
antiikin myyttisen tarinan raiskauksesta. Ledan tilalla on nuori ja viaton
Adèle. Zeuksen tarinassa korvaa Monsieur de Signe tai ehkä sittenkin kaunis
markiisitar, joka houkuttelee Adèlen turmioon. Tapahtumapaikka vaikuttaisi
olevan 1700-luvun lopun ranskalainen maaseutu. Aatelisto saa vielä keskittyä
omiin ihanteisiinsa ja monimutkaisiin ihmissuhteisiin, vaikka vallankumouksen
lähestyessä palvelijatarkin uskaltaa olla röyhkeä.
Kuten Kaajan novellikokoelmassa Muodonmuuttoilmoitus, on
kerronta visuaalista. Se korostaa kaiken aistillisuutta puutarhasta kirsikan
syöntiin. Samalla lika ja rumuus ovat kuitenkin läsnä. Lutikat nostattavat
punaisia täpliä neidon selkään ja palvelijatar kaataa kuollessaan yöastian
pitkin lattiaa. Tarinan edetessä tuntuukin siltä, että paha ja kurjuus ja
rumuus pidetään vain vaivoin pinnan alla. Tässä maailmassa raiskaus on kaunis
myyttinen kertomus, vaikka todellisuus pyrkii itsepintaisesti tekstiin mukaan.
Kaajan kirjoitustyylissä on jotakin etäännyttävää.
Mielestäni se palvelee kuitenkin hyvin sitä pohjavireenä olevaa raivoa, joka
pyrkii esiin kaiken sen päälle kasatun passiivisuuden ja epätoivoisen
asiaintilaan alistumisen alta. Tässä tarinassa myytti paljastuu, se otetaan
käyttöön Ledan toimesta ja raivo saa ainakin jonkinlaisen kanavan kulkea. Oikein
oivaltava on tämä myytin uudelleenkirjoitus.
Helmet-haasteessa kirja sijoittuu kohtaan 41. Kirjan kannessa on eläin.
Anu Kaaja: Leda (Teos, 2017)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti