Raunioituneessa Toronton
keskustassa vain rikollisporukan johtajalla on toimiva auto. Puistot ovat taas
viljelykäytössä eikä ruokaa ole helppoa löytää. Huumeita sen sijaa riittää.
Järjestäytynyt yhteiskunta on hylännyt keskusta-alueen ja sulkenut pääsyn lähiöihin.
Niissä sairaalatkin vielä toimivat. Keskustan köyhät ja kurjat turvautuvat nyt
parantajiin.
Ti-Jeannen isoäiti on tällainen
parantaja. Sairaanhoitajan koulutuksensa lisäksi hän tuntee yrttinsä ja
karibialaisen perinteen myös uskomusten osalta. Gros-Jeannen menoissa
keskustellaan henkien kanssa ja tähän maailmaan myös Ti-Jeanne joutuu
sekaantumaan. Hän näkee näkyjä ja uskoo olevansa tulossa hulluksi, äitinsä tavoin.
Hänen on kuitenkin asuttava isoäidin luona, sillä hän on itsensä lisäksi
vastuussa myös vauvastaan. Ti-Jeanne on mainio sankaritar, nuori nainen, jolta
vaaditaan vastuullisuutta vähän liian aikaisin. Oikeastaan hän haluaisi vain palata
rakkaan renttunsa Tonyn sänkyyn.
Lähiöissä, siellä missä
vallanpitäjät asuvat, tarvitaan elintenluovuttajaa. Sellaista pyydetään
Rudylta, keskustan huumeissa pitävältä ja autollaan kruisailevalta,
rikollispomolta. Tämä kyllä löytää luovuttajan, vaikka se vaatisi sopivan
henkilön järjestämistä luovutuskuntoon. Tonyn myötä Ti-Jeanne sekoitetaan tähän
etsintään ja lopulta kaikki osalliset ovat vaarassa. Rudy paljastuu mustaa
magiaa hyväksi käyttäväksi mieheksi ja sellaisena hän on törmäyskurssilla myös
henkimaailman yhteyksiään parantamiseen käyttävän Gros-Jeannen kanssa.
Tarinassa karibialainen perinne
on vahvasti läsnä (ja totta). Sieltä juontuvat myös päähenkilöiden nimet.
Ti-Jeanne on nuorin (tiny), Mi-Jeanne keskellä ja Gros-Jeanne vanhin. Lisäksi kerrontaa
maustaa se, etteivät ihmiset puhu kirjakieltä. Kirjassa ei juuri selitellä,
vaan lukijan täytyy koostaa selitys Toronton nykytilanteelle pienistä
vihjeistä. Karibialaista perinnettä Gros-Jeanne joutuu sentään hieman
selittämään tyttärentyttärelleen. Tämä vain palvelee tarinaa, siinä ei juuri
ylimääräistä ole.
“Brother, you nah
business with none of that. You just going to have to improve the odds, seen?
Find somebody the right size, the same blood type, healthy, and arrange for
them to be in condition to donate their heart. You get me?”
Pidin kovasti Ti-Jeannen hahmosta. Hän on melkeinpä kiukutteleva teini-ikäinen.
Hänen ongelmanaan ei ole monille spefisankareille tutut itse-epäilys ja
moraaliset ongelmat. Hän vain mieluusti tekisi mitä itse haluaisi eikä
todellakaan ole valmis pyyteettömästi auttamaan muita. Ei hän mikään
antisankari ole, vaan inhimillinen nuori nainen.
Kirja on omalaatuinen yhdistelmä spefi-elementtejä ja dystopiaa. Itse asiassa jonkinlaisia no go-alueita lienee Yhdysvalloissa jo nyt, ehkäpä niitä löytyy myös Kanadan suurkaupungeista? Luen teoksesta myös yhteiskunnallista keskustelua niin naisten asemasta kuin huonompiosaisten (erityisesti tietysti muiden kuin valkoisten, hehän asuvat siellä lähiöissä) kohtelusta. Teos on Hopkinsonin esikoinen
ja tutustun tämän perusteella varmasti hänen muuhunkin tuotantoonsa. Nalo
Hopkinson vierailee Suomessa elokuussa, kun scifi- ja fantasiatapahtuma
Worldcon järjestetään Helsingissä.
Helmet-haasteessa sijoitan tämän
kohtaan 9. Toisen taideteoksen inspiroima kirja. Hopkinson on innoittunut karibialaisen,
Saint Lucian saarelta kotoisin olevan, Derek Walcottin näytelmästä Ti-Jean and His Brothers vuodelta 1958.
Nalo Hopkinson: Brown Girl in the Ring (Grand
Central 1998)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti