Suomi on vielä 50-luvulla sodan
köyhdyttämä. Helsingissä Aallon toimisto suunnittelee kuitenkin jo moderneja
rakennuksiaan ja uusissa asunnoissa on jääkaapit. Saara sen sijaan on
menettänyt hienot huonekalunsa miehensä epämääräisiksi jäävien rahasotkujen
takia. Perhe muuttaa pieneen asuntoon Töölössä vain muutaman korttelin luteita
vilisevistä työläisasunnoista. Saara on kuitenkin päättänyt olla erinomainen
perheenemäntä, joka laittaa Juhanille ruoan valmiiksi ja kasvattaa Eliaksesta
oikeanlaisen miehen. Saara yrittää muistaa olla tyytyväinen elämäänsä vanhojen
ja nuhjuisten huonekalujensa keskellä. Usein tyytyväisyyteen turruttaa pieni sininen
pilleri.
Yläkerrassa asuva Elisabeth
herättää Saaran. Maailmannaiseen ihastuvat kaikki, mutta juuri Saara pääsee
tämän mukaan veneretkelle ja lopulta myös Elisabethin syliin. Juhlien,
seurapiirien ja ruoanlaiton ohella Saara tulee kuitenkin vedetyksi myös
vakoilun maailmaan. Sillä Elisabeth on vakooja eikä kaihda käyttää tylsistyneen
perheenäidin kiintymystä hyväkseen.
Kunnon kansainvälisen
vakoojatrillerin tapaan liikutaan useassa maassa. Sota-ajan Pariisissa koettu
nälkä ei helpota vielä 40-luvun Tukholmassakaan. Helsingissä taas 50-luvulla on
jo mahdollista hankkia laatikollinen sitruunoita ja pitää huikentelevaisia
juhlia. Kaupunki elää romaanissa aikaa, jolloin vasemmistolainen taideväki
juhlii estottomasti ja toisaalta konttoristilla ei vieläkään ole mitään asiaa
johtajien kerrokseen. Helsingissä haistaa vuorotellen meren ja kaatopaikan.
Saara löytää Elisabethin kautta
rohkeutta tavoitella muuta. Muutoksen mahdollisuutta käsitellään teoksessa
muutenkin. Elisabeth löytää itselleen pakopaikan keittiöstä, hänestä tulee
mustan pörssin kauppias nälän ajamana ja hän sanoo kyllä, kun
tiedustelukoneisto tarjoaa tavallisesta poikkeavaa työtä. Saara sanoo kyllä
vain varoen, mutta sanoo kuitenkin. Toisaalta Saara ei ole aivan kokematon
rajojen rikkoja, sillä hänellä on taustallaan opiskelija-aikainen suhde toiseen
naisopiskelijaan. Omat päätökset antavat elämälle merkitystä, mutta ovat kovin
vaarallisia.
Lukujen nimet liittyvät ruokaan. Sillä
onkin olennainen osa Elisabethin elämää ja koko tarinaa. Moni tapahtuma saa
alkunsa tai merkityksensä ruoan kautta ja sota-aikana odottamattoman tasokkaan
aterian voi lukiessa miltei maistaa. Myös keittäjillä on tarinassa suuri ja
suurenmoinen merkitys. Säädyllinen
ainesosa on aika täydellinen jännitystarina. Sen omat maut ovat
tasapainossa. Ajankuvaa maustavat epäsovinnaisuudet ja juonta kiinnostavat henkilöhahmot. Teos hurmaa aistillisuudellaan ja houkuttelee uskomaan, että Elisabethin tarina voisi olla totta.
Helmet-haasteesta täyttyy tästä
ensimmäinen kohta. Sijoitan kirjan kohtaan 2. Kirjablogissa kehuttu kirja,
sillä omalle lukulistalleni se päätyi monen kirjablogin sitä kehuttua.
Pikaisella haulla kirja löytyy ainakin seuraavista blogeista (ja varmasti lukuisista muista): Oksan hyllyltä, Eniten minua kiinnostaa tie, Reader, why did I marry him? , Kirjoista ja muista kertomuksista ja Ullan luetut kirjat.
Leena Parkkinen: Säädyllinen
ainesosa (Teos 2016)
Olipa kiva, että löysit tämän kirjan blogien kautta. :) Niin tosin taisin itsekin tämän bongata... tykkäsin kovasti, oikein hieno kotimainen kirja. Elisabethin hahmo oli taiten rakennettu, pikku hiljaa paljasteltiin lisää ja kirjeet kyllä kruunasivat tämän kirjan tunnelman.
VastaaPoistaMuistelisin törmänneeni lähinnä ihastuneisiin näkemyksiin tästä kirjasta. Eihän sitä voinut muuta kuin lukea. :)
PoistaKirjeet olivat tosiaankin toimiva rakenneratkaisu ja toivat saavuttamattoman Elisabethin iholle.
Tämä kirja avasi aika paljon silmiäni kotimaisen kirjallisuuden osalta ja oikeastaan odotan innolla tätä vuotta ja kaikkia niitä tulevia ihania kotimaisia mitä vielä varmasti kohtaan (fingers crossed!). Parkkistakin voisin lukea lisää:)
VastaaPoistaJotenkin kotimaiselta kirjallisuudelta pelkää aina kömpelyyttä (ja usein siihen törmääkin). Tämän kirjan kohdalla ei sellaisesta ole tietoakaan. Ehkä tästä tulee yhtä hyvä kirjavuosi kuin edellisestä. Mikäli ei, voi tosiaan tutustua muihin Parkkisiin :)
Poista