Adichie kirjoittaa ihmisistä, joiden elämä on muuttunut, jotka ovat kaukana kotoa tai jotka eivät eläkään kuvittelemaansa elämää. Amerikkaan paremman elämän perässä muuttaneet naiset kokevat asioita, jotka saavat näkemään selvästi. He elävät tilanteissa, jotka ulkopuolisille näyttäytyvät ennakkokäsitysten mukaisina, ehkä erinomaisina tai sitten surkuteltavina. Olennaista näissä tarinoissa on kuitenkin se, miten niiden päähenkilöt katsovat itseään ja tapahtumia. Miten tilanne, jonka muut saavat määrittää, muuttuukin henkilön itsensä elämäksi. Omaksi silloinkin, kun hän ei voi siitä määrätä.
Tarinat sijoittuvat lähinnä
Nigeriaan ja Yhdysvaltoihin. Jälkimmäisessä asuvat ovat muuttaneet paremman
elämän perässä ja kärsivät odotusten ja todellisuuden ristiriidasta. Nigeriassa
kärsitään mahdollisuuksien puutteesta ja väkivallan uhasta. Yhdysvalloissa
elämää määrittävät vieraan kulttuurin arvostukset ja kotiväen odotukset. Aina
Nigeriaan jääneille ei voi kertoa, kuinka elämän paratiisissa todella kokee.
Nigeriaan sijoittuvissa tarinoissa käsitellään väkivaltaa, lapsuutta, puolison
menetystä. Yhdysvalloissa elämän täyttävät ristiriidat olettamusten ja
toteutuneen välillä.
Yksityisasia ja Se, mikä
kurkkuasi kuristi ovat yksinkertaisesti sydäntä särkeviä. Edellisessä köyhä
hausa-nainen pelastaa rikkaan igbon mellakan keskeltä. Poikkeuksellisessa tilanteessa
toisen erilaisuus on kohdattava paljaana. Toisen hyvä teko pakottaa hyväksymään
tämän sellaisenaan. Jälkimmäinen käsittelee Yhdysvaltoihin muuttaneen naisen
kokemaa epämääräistä ahdistusta. Loikkivan
apinan kukkula taas on purevan tarkkanäköinen ja näyttää, kuinka musta
naiskirjailija on aina kahta ensimmäistä asiaa ennen kirjailijuuttaan.
Adichie pistää todella
välittämään hahmoistaan. Novellit sattuvat ja itkettävät, sitten taas
hymyilyttävät. Novellit ovat ajateltuja kokonaisuuksia. Merkittävä niissä voi
olla arkinen muutosvoimainen kokemus, tapahtuma menneessä, tulevan ja
nykyhetken sidos. Usein jotakin tapahtuu ilman että mitään tapahtuisi.
Äkillinen ihastuminen paljastaa avioliiton tylsyyden, tieto miehen
rakastajattaresta saa vaimon katsomaan miestään ensi kerran ihmisenä eikä
Aviomiehenä.
Adichie kirjoittaa tekstiä, jossa
ei ole mitään ylimääräistä. Muutamalla lauseella hän onnistuu välittämään torin
sekasorron mellakan keskellä tai säästeliäästi kalustetun vuokra-asunnon
tunnelman. Katse on ihmisen kokemuksessa. Älykästä, kaunista,
vaikuttavaa.
Kokoelmasta kerään ensimmäiset 12
novellia Novellihaasteeseen.
Chimamanda Ngozi Adichie: Huominen on liian kaukana (Otava 2012)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti