Tässä ihmetarinassa seuraillaan miten nuoresta Arsenista
kehkeytyy pyhittämistä vaille valmis pyhimys. Hän aloittaa elämänsä ukkinsa
Kristoforoksen luona. Tältä Arseni oppii parantamisen taidon ja kasvien käyttömahdollisuudet.
Menetettyään vanhempansa, Kristoforoksen ja vielä rakkaansa Ustinankin, hän
lähtee sovittamaan syntejään jakamalla parantamisen lahjaansa. Arsenista tulee
Ustin ja hän kulkee parantamassa ruttoon sairastuneita.
Ustin on houkka, jumalan mies, kylähullu, jolla on
parantamisen lahja. Hän ihmeparantaa ihmisiä ruhtinaista maan
merkityksettömimpiin, ja parantaa ruton – Jumalan armosta – niin monelta kuin
ehtii. Kunnes päätyy italialaisen tulevaisuudennäkijän Ambrogion matkassa
pyhiinvaellukselle Jerusalemiin. Vaellus päättyy huonosti ja Ustin palaa
Venäjälle ja luostariin, jossa hän Ambrosiuksena tekee töitä ja rukoilee. Ambrosiuksesta
tulee Laurus, hän päätyy asumaan luolaan ja parantamisen ohessa saa vihdoin
tilaisuuden sovittaa Ustinan kuolema.
Alkuun kerronta oli hieman tylsää ja ulkokohtaista, vaikka tarinan
vinksautukset viehättivät heti.
Todennäköisesti
hänellä ei ollut hallussaan mitään elämän eliksiiriä. Sellainen ei sovi yhteen
sen kanssa, mitä muutoin hänestä tiedämme. Toisin sanoen, hän ei varmuudella
sanottuna ole tällä hetkellä joukossamme. Sillä varauksella, ettei hän aina
itse ymmärtänyt, mitä aikaa on pidettävä tänä hetkenä.
Tarina sijoittuu keskiajalle, 1400-luvulle, jolloin
Venäjälle odotellaan ennustettua maailmanloppua. Erityisen historiallinen teos ei
kuitenkaan ole, vaan historia on yhtä joustava kuin Arsenin aikakäsitys.
Lumen alta paljastui
kaikki ruma – edellisvuotiset lehdet, värinsä päästäneet rievut, haalistuneet
muovipullot.
Arsenin ajassa kaikella tapahtuvalla on alkunsa ja loppunsa
Jumalassa ja jumalanmiehillä ja houkilla on parantamisen, ennaltanäkemisen ja
vetten päällä kävelyn kykyjä. Jumala tai pyhimykset opastavat suorasanaisesti
uskovia ja jo kuolleet kirkonmiehet palaavat tarvittaessa neuvomaan jälkeen
jääneitä siinä, minne pitää mennä ja mitä tehdä.
Tuntuu kuin olisin
vähän lennossa. (Starets Innokenti irtosi maasta ja liisi hiljalleen
Ambrosiuksen ohitse). Ei nyt tietenkään kauhean korkealla.
Ensin tarina kuitenkin hieman laahasi. Kristoforos oli
lohdullinen kaikkitietävä isoisähahmo ja hänen seurassaan olisi viihtynyt
pidempäänkin. Kaikki hahmot olivat kuitenkin samaan tapaan arkkityyppisiä,
eivätkä herättäneet erityisiä tunteita suuntaan tai toiseen. Lopulta
kerrontatyyli nappasi kuitenkin mukaansa ja erityisesti osiot, joissa italialainen
Ambrogio oli mukana, olivat kiinnostavia. Lopun vääjäämätön lipuminen pyhää
erakkoutta kohti ei kuitenkaan enää järin innostanut, vaikka tarina heräsi
vielä sovituskertomuksen myötä hetkeksi henkiin ennen loppua.
Jevgeni Vodolazkin: Arsenin neljä elämää (Into, 2015)
Loistava kirja. En kyllä kokenut laahausta missään, niin täysin kerronta vei mennessään. Loppu oli looginen päätös tämän merkillisen, pyhän miehen tarinalle, toisaalta jopa hätkäyttäväkin, se loppu.
VastaaPoistaOlen aiemminkin huomannut, etteivät kovin arkkityyppiset hahmot yleensä nappaa matkaansa. Ehkä kerronta tuntui siksi laahaavalta. Lopussa ei kuitenkaan minustakaan ollut mitään tylsää!
Poista