Rankka kulttuuriharrastus vaatii tuhdit eväät. Podcast-suositus paikkaa imagokolauksen. |
Huhtikuu kiiti ohitse ilman esiintyviä taidemuotoja. Sitä hallitsi pikemminkin Netflix. Maaliskuussa kävin kuitenkin Tampereella kokemassa elämäni ensimmäisen miimiesityksen ja eilen suuntasin vuoden tauon jälkeen Oopperatalolle. Alla tunnelmia molemmista esityksistä.
Dark Side of the Mime
Ennen esitystä erehdyin lukemaan
siitä. Olin menossa näytökseen yksin ja jännitti joutuisinko osallistumaan
esitykseen. En onneksi joutunut, mutta kylläpä heittäytyivät hienosti he, jotka
Marc Gassot mukanaan lavalle vei. Ei ollut nimittäin helppo paikka. Muutamilla
eleillä Gassot pisti heidät esimerkiksi neuvottelemaan poliisin kanssa
vaihtoehtoisista sakonmaksutavoista. Kun esitystä kutsutaan myös pornomiimiksi,
voitte kuvitella mitä nämä tavat olivat.
Kuvittelu oli muutenkin illan
johtava kauhistus. Sillä mitä pitäisi ajatella itsestä, kun pystyy
vaivattomasti näkemään mielessään, kuinka Gassot pukeutuu murhaamansa naisen
nahkoihin? Esityksessä mennään äärimmäisyyksiin ja otetaan kaikki irti
makaabereista aiheista. Miimin avulla. Käsittämättömän taitavasti. Ja edellinen
kysymys vaan monimutkaistuu. Mitä pitäisi ajatella itsestä, kun nauraa
antaumuksella ja suorastaan odottaa, että lavalla tapahtumat viedään vielä
pidemmälle? Vastausta en tiedä, mutta voinpa suositella tätä kammotusta
lämpimästi. Seuraavat näytökset ovat kesäkuussa Helsingissä Teatteri Takomossa.
Kullervo
Ensin epäilytti. Näin huonolla
paikalla en ollut koskaan aiemmin istunut. Osa lavaa rajautui näkökentän
ulkopuolelle. Lisäksi alkupuolen tanssiosuudet eivät tuntuneet kuljettavan
tarinaa eteenpäin. Toisaalta oli ilo nähdä kesällä Tero Saarinen Companyn
esityksissä vakuuttanut David Scarantino lavalla. Siitä huolimatta, että nautin
sooloja ja duettoja enemmän useamman tanssijan kohtauksista. Edellä mainittu
istuinpaikka saattoi hyvinkin vaikuttaa tähän. Joukkokohtauksia korkeus helli
ja kuviot tulivat hienosti esiin. Pystyin seuraamaan kokonaisuutta toisella
tavalla kuin alemmilla parvilla on mahdollista.
Kun kuoro marssi lavalle, pääsi
esitys kunnolla käyntiin. Kuoro ja tanssiryhmä toimivat yhdessä lavalla, vaikka
toinen oli jähmeä ja toinen levoton ja liikkuva. Vankalla asiantuntemattomuudella
uskaltaisin myös sanoa, että Lintu ja koko orkesteri teki todella hienoa työtä.
Kuuntelin Kullervoa ennakkoon, jotta pystyisin seuraamaan tarinan etenemistä musiikin
avulla. Sibeliuksen musiikki on tietysti vaikuttavaa, mutta ennakkokuuntelu ja
Kullervo-osuuksien lukeminen Kalevalasta teki siitä myös ymmärrettävämpää. Kun
Kullervo lähtee sotaan, musiikki tuntuu liian kepeältä, melkein iloiselta. Ja
sitten sitä lukee, että niii-in, soitellenhan se Kullervo sinne sotaan lähtikin.
Syyllisyys iskeekin Kullervoon kunnolla vasta viimeisessä osassa, joka
kevyemmän sotaosuuden jälkeen tuntuu tietysti erityisen dramaattiselta. On kuitenkin
todettava, etten edelleenkään oikein osaa nauttia oopperalaulusta. Siihen
liittyvää oivallusta joudun vielä odottelemaan.
Kullervo tarjosi juuri sitä mitä odotin.
Jykevä ja dramaattinen esitys syveni nykytanssin avulla ja kokonaisuus oli
todella nautittava. Pidän synkästä teatraalisuudesta ja sitä riitti. Varsinkin
toinen näytös oli vetoava. Olen nähnyt joitakin esityksiä, joissa on yritetty
yhdistää perinteisesti erillisiä taidemuotoja. Niiden perusteella sanoisin,
ettei se useinkaan onnistu. Kullervo yhdistää kuitenkin onnistuneesti
nykytanssin ja oopperan. Ylioppilaskunnan laulajat soivat edelleen päässä,
naiset tanssivat pyörivällä lattialla kuolemantanssia valkoisissaan ja välillä
ryhmä miestanssijoita lyö askeltensa äänen hiljentyneeseen saliin.
Kun kyllästyn näihin ääniin päässäni, aion palata katselemaan ja kuuntelemaan tätä:
https://www.youtube.com/watch?v=1Sw2JJ5nSbM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti