Kirjoitettuaan yhden parhaista lukemistani teoksista,
HHhH:n, Binet on vaihtanut vapaalle. Tässä teoksessa todelliset tapahtumat
sekoittuvat iloisesti kuviteltuihin. Roland Barthes, merkittävä semiootikko,
todella kuoli jäätyään auton alle, mutta Binet kehittelee tämän tapahtuman
ympärille lennokkaan keitelmän murhamysteeriä, idolinpalvontaa, jalustojen
murskausta, mystistä semiotiikkaa ja satiiria. Tämän teoksen mukaan Barthes
murhattiin, koska hän oli löytänyt kielen seitsemännen funktion. Tämä melkeinpä
mystinen funktio, puhetaidon äärimmäinen taidonnäyte, sallisi sen haltijan
vakuuttaa kenet tahansa mistä tahansa. Sitä havittelevat muiden tahojen ohella
myös molemmat presidenttiehdokkaat Giscard ja Mitterrand.
Ranskassa arvostetuimmat ajattelijat ovat tähtiä
(vastavalitun presidentti Macronin ansioluetteloon kuuluu toimiminen filosofin
assistenttina), mutta kyllä heitä näemmä voi myös ankarasti satirisoida.
HelsinkiLitin keskustelussa Binet sanoi käyttäneensä hyväkseen haastatteluja ja
anekdootteja ja niinpä on myös mahdollista, että hurjemmillakin tapahtumilla on
jotakin todellisuuspohjaa. Foucault, Derrida, Kristeva ynnä muut tunnetut
älyköt päätyvät Binet’n käsittelyssä mitä kummallisimpiin tilanteisiin
SM-klubeilla ja hautausmailla.
Komisario Bayard pistetään selvittämään Barthesin kuolemaa
pikemmin poliittisin kuin oikeudellisin perustein. Hän on kuitenkin oikeistoa kannattava
käytännön mies, joka tarvitsee vasemmistolaiseen akateemiseen maailmaan tulkin.
Lisäksi koko homma näyttää kietoutuvan käsittämättömän semiotiikan ympärille.
Simon Herzog, vetäytyvä väitöskirjan tekijä, pääsee Bayardin tulkkina elämänsä
seikkailuun. Jacques Bayardin nimi juontuu muuten erään amerikkalaisen
toimintasankarin nimestä ja Simon Herzogin alkukirjaimet viittaavat erääseen
kuuluisaan yksityisetsivään (kertoi Binet HelsinkiLitissä). Semiotiikkaa,
semiotiikkaa.
Binet selittää semiotiikkaa melko tavalla ja pistää oikeasti
eläneet hahmonsa luennoimaan. Nämä hetket saavat tarinan välillä pysähtymään ja
murhamysteerinä teos pääseekin oikeuksiinsa vasta lopussa tapahtumien
kiihtyessä. Selittäminen taitaa kuitenkin olla tarpeen. Tunnen hyvin komisario Bayardin
hämmennyksen ja muistelen lukiessa lämmöllä erästä omassa opinahjossa
vieraillutta luennoitsijaa. Musiikkitieteen professorin, semiotiikan tutkijan
Eero Tarastin, luennot olivat tuolloin kuin kurkistus outoon maailmaan,
jonkinlaiseen kaikkialle hajoavaan sumeaan kielelliseen matematiikkaan. Suurin
osa luennoista viuhui vauhdilla päälaen yli ja silti ne olivat kovin kiehtovia.
Simon Herzogin
sisäinen semiologi ärähtää. Lukemisen nautinto, pälä pälä. Semiologia on
hämärää, senkin idiootti.
Vaikka teos ei pysy aivan kasassa, ei aivan saavuta kaikkea
sitä mihin kurkottelee, pidin siitä kuitenkin kovasti. Kun ylimielinen kalju
hujoppi yrittää Collège de Francen luentosalissa karistaa komisarion
kannoiltaan tokaisemalla ”Kieltäydyn antautumasta vallan identifioimaksi”,
tunnen tarvetta hihkua ääneen. Merkkien tulkitsija-Simonin semioottinen
maailmanymmärrys ja sen mukaiset kokemukset ovat välillä hulvatonta luettavaa.
On ihan mahdollista, että semiotiikkaa tai teoksessa esiintyviä ajattelijoita
tuntematta kirjasta saa vähemmän irti. Se kuitenkin revittelee niin moneen
suuntaan, että muuhunkin voi teoksessa keskittyä.
HelsinkiLitin keskustelussa Binet kertoi käyttäneensä teokseen
1980-luvun alkuvuosien todellisia tapahtumia ja myös opiskelleensa
käsittelemiään aikansa ajattelijatähtiä. Teos on tosiaan kunnianhimoinen
sekamelska presidentinvaaleja, pommeja, filosofiaa, pössytteleviä
opiskelijoita, takaa-ajoa Pariisin kaduilla… Unohtamatta Logos-klubia,
puhetaidon kilpa-areenaa, jossa häviäminen voi tehdä fyysisesti kipeää. Tämä
kirjoitus tuntuu kovin riittämättömältä. On vaikea kuvailla näin runsasta
teosta sille oikeutta tehden. Kokonaisuus ei ehkä aivan toimi, mutta moni
yksittäinen luku ja kohtaus jää elämään mielessä.
Helmet-haasteessa sijoitan kirjan kohtaan 12. Politiikasta
tai poliitikosta kertova kirja.
Laurent Binet: Kuka murhasi Roland Barthesin? (Gummerus,
2017)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti